شرح وظایف اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی بابل در 8 حیطه / کارکرد می باشد.
۱. برنامه ریزی
۱. تهیه برنامه عملیاتی واحد به صورت دوره ای(سالیانه) بر اساس برنامه استراتژیک دانشگاه
۲. تهیه و تنظیم برنامه های بازرسی مستمر دوره ای و یا موردی از واحدهای تابعه دانشگاه / دانشکده برای سنجش میزان "مطابقت عمل و عملکرد" اقدام کنندگان با اهداف، برنامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط و شاخص های مورد ارزیابی دستگاه در راستای سیاست های ابلاغی
۲. سازماندهی و فرآیندها
۳. بررسی و پاسخگویی به شکایات مردمی از عملکرد واحدها و کارکنان دانشگاه و پیگیری نتایج
۴. مشارکت در کمیته های تخصّصی به منظور اجرای سیاست های مرتبط با ارتقاء سلامت اداری و ارزیابی عملکرد دانشگاه
۵. همکاری در تهیه و تدوین شاخص های عمومی و اختصاصی و معیارهای ارزیابی عملکرد دانشگاه و واحدهای تابعه
۶. مشارکت در اجرای فرآیند ارزیابی عملکرد دانشگاه و تهیه گزارش تحلیلی از نتایج ارزیابی و ارسال به مسئولین ذیربط
۷. پیگیری اجرای مصوبات ارتقاء سلامت اداری در سطح دانشگاه
۸. کشف مفاسد اداری در حوزه دانشگاه از طریق بازرسی های آشکار و پنهان و ارایه گزارش های لازم به مدیران و مسئولین ذیربط
۳. نیروی انسانی ( آموزش و توانمندسازی )
۹. مشارکت در نیازسنجی، تهیه بسته آموزشی تخصّصی برای کارکنان و کارشناسان واحد با هدف ارتقاء بهره وری و سلامت اداری
۴. راهبری و هدایت
۱۰. ایجاد بانک های اطلاعاتی الکترونیک برای راهبری و نظارت بر عملکرد خدمات و فرآیندهای واحد
۵. پایش و نظارت
۱۱. پایش دوره ای و منظم رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه با همکاری واحدهای تابعه
۱۲. ایجاد سیستم داشبورد نظارتی برای رصد شاخص های مهم پیامدی عملکرد دانشگاه و تهیه و بازنگری چک لیست های مرتبط و ابزارهای پایش( با تاکید بر فنآوری اطلاعات )
۱۳. بازرسی از عملکرد مدیران و کارکنان و سنجش میزان رضایت مردمی از آنان
۱۴. بازرسی از عملکرد واحد های تابعه دانشگاه از نظر رعایت قوانین و آئین نامه های اداری و مالی
۶. هماهنگی درون بخشی و هماهنگی برون بخشی
۱۵. هماهنگی با سازمان های نظارتی در سطح منطقه ( بازرسی کل کشور و . . . ) به منظور نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات در سطح دانشگاه
۱۶. بهره گیری از توان کارشناسی حوزه های مختلف دانشگاه در راستای انجام ماموریت های محوله
۷. تهیه گزارش و مستندسازی
۱۷. تهیه دوره ای و منظم گزارشات و آمار واحدها منطبق با سیاست ها و برنامه عملیاتی و ارائه به مراجع ذیربط
۱۸. جمع بندی، تحلیل و پیگیری شکایات از عملکرد واحدهای تابعه دانشگاه به منظور شفاف سازی، پاسخگویی و اطلاع رسانی
۸. نوآوری و پژوهش
۱۹. بهره گیری از فنآوری های نوین در جهت بهبود فرآیندهای تعالی سازمانی و بهبود عملکرد
۲۰. مطالعه و بررسی مستمر روش های انجام کار و آسیب شناسی مشکلات